Materiały z webinarów

Webinar 13.02.2022

Generowanie obrazów przy pomocy sztucznej inteligencji

Aplikacje do generowania obrazów:

Dream Studio – po rejestracji ok 250 obrazów można wygenerować za darmo

Playground AI – limit darmowych obrazów dziennie

Lexica.art

Webinar 28.02.2022

Jakie zadania są łatwe dla komputerów a jakie trudne na przykładzie rozpoznawania twarzy

Ćwiczenie 1

Dyskusja z uczniami.

Jakie zadania są łatwe dla komputerów a jakie łatwe?

Zadania łatwe dla komputeraZadania trudne dla komputera
liczenierozpoznawanie obrazów – rozumienie co na nich jest
drukowanierozumienie ludzkiej mowy
otwieranie programów i plikówrozpoznawanie ludzkich emocji
przeglądanie internetuwymyślenie dowcipu
sterowanie maszynaminamalowanie obrazu
kopiowanie informacjiwymyślenie historii

Ćwiczenie 2

Dyskusja z uczniami.

Jak wytłumaczyć komputerowi jak wygląda ludzka twarz?

Tworzymy umowny program dla komputera szukając sposobu jak potocznym językiem wytłumaczyć mu wygląd ludzkiej twarzy. Uczniowie proponują przykładowe informacje dla komputera np.

Przykładowe propozycje uczniówOdpowiedź nauczyciela
Twarz ma oczy, nos i ustaAle komputer nie rozumie tych pojęć, jak opisać oczy, usta itp??
Oczy to dwie czarne kropki, nos to dwie czarne dziurki poniżej oczu, usta to pozioma kreska poniżej nosa …..Super. a w jakiej formie komputer je widzi (w formie pixeli na zdjęciu, kolorowych punktów)
Twarz ma konkretne rozmiary w centymetrachRóżne twarze mają różne wymiary – ale analizowanie proporcji pomiędzy tymi wymiarami to już dobry trop

Konkluzja z ćwiczenia: komputer analizuje obrazy jako zbiory kolorowych punktów – kolory możemy opisać jako liczby. Sposobem na stworzenie algorytmu rozpoznawania twarzy jest opisanie jej dla komputera poprzez liczby i poszukiwanie zależności pomiędzy zbiorami tych liczb.

Stworzenie takiego algorytmu dla człowieka jest bardzo trudne.

Ćwiczenie 3

Przetestujmy na żywo mechanizm rozpoznawania twarz.

Otwieramy stronę z rozpoznawaniem twarzy – https://codepen.io/mediapipe/pen/LYRRYEw

Alternatywnie możemy skorzystać aplikacji aparatu w telefonie, która pokazuje w podglądzie gdzie wykrywa twarz (zaznacza ją prostokątem lub kołem)

Rysujemy na kartce jak najprostszy wizerunek twarzy i sprawdzamy w kamerze czy aplikacja ją rozpoznaje jako twarz. Jęli nie rozpoznaje dodajemy kolejne szczegóły aż rozpoznawanie zacznie działać.

Gdy rozpoznawanie zacznie działać przyglądamy się rysunkowi i analizujemy jakie elementy były kluczowe aby ilustracja została rozpoznana jako twarz.

Programowanie

Ćwiczenia realizujemy w aplikacji MACHINE LEARNING FOR KIDS

Ćwiczenie 4

Wykrywanie dłoni – Pisanie po ekranie palcem

Ćwiczenie 5

Wykrywanie dłoni – Rozpoznawanie gestu chwytania i przenoszenie obiektów

Skrypt dla duszka – palec wskazujący
Skrypt dla duszka – kciuk

Roboty z kartonu

Jeśli szukasz ciekawych pomysłów na zajęcia z robotyki sprawdź projekty kartonowych robotów

Cardboard robots

Polecamy następujące projekty:

  1. Aplikacja do sterowania robotami z BBC Micro:Bit
  2. Prosty pojazd
  3. Pojazd wózek widłowy
  4. Aplikacja do sterowania robotami przy pomocy twarzy
  5. Interaktywna lekcja na temat BBC Micro:Bit
  6. Jak budować z kartonu?
  7. Zestaw edukacyjny do budowania robotów z kartonu
  8. Szablony do odrysowywania kartonowych robotów